Er is werk aan de winkel. Het autoverkeer is verantwoordelijk voor een flink aandeel van de CO2-uitstoot in Leeuwarden en heeft invloed op de gezondheid (door de geluidsbelasting, fijnstof en gebrek aan beweging).
Naast de uitdaging van klimaatverandering, is er een fundamentele keuze te maken: wie krijgt de ruimte op straat? De ruimte die we hebben in steden en dorpen is beperkt. Veel ruimte wordt op dit moment gebruikt voor het parkeren en verplaatsen van auto’s. Een gemiddelde auto staat 95% van de tijd stil en neemt dan 10 keer zoveel ruimte in beslag als een fiets. GroenLinks denkt dat dit slimmer, groener en gezonder kan. Wanneer het autobezit met 10% verminderd wordt, kunnen er in Leeuwarden 15 voetbalvelden openbare ruimte vrijkomen!
In Leeuwarden rijdt nog steeds veel verkeer langs de binnenstad dat hier geen bestemming heeft. Verschillende plekken in de gemeente worden door inwoners beleefd als onduidelijk en onveilig. En door het toenemende autogebruik is het fietsen naar school minder vanzelfsprekend geworden.
GroenLinks is dé partij die de verkeersproblemen in Leeuwarden durft aan te pakken en keuzes durft te maken. Na de grote investeringen in de Haak om Leeuwarden en de Rondweg, willen we de verkeersveiligheid en (verkeers) leefbaarheid in onze gemeente flink vergroten. Daarbij geven we veel meer ruimte aan duurzame en gezonde vormen van verplaatsing. Fietsers en voetgangers staan bij ons samen op 1.
We maken de (binnen)stad van Leeuwarden autoluw en (grotendeels) autovrij
- GroenLinks wil de binnenstad voor 2030 autoluw en grotendeels autovrij maken. In de binnenstad is de wandelaar de belangrijkste verkeersdeelnemer, daarna komen de fiets en het OV. Dit betekent dat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is in de binnenstad en dat het aantal parkeerplaatsen op maaiveld fors afneemt. De ruimte langs de stadsgrachten maken we groen. Bezoekers zijn wat GroenLinks betreft welkom in de parkeergarages en op P+R-terreinen aan de randen van de stad.
- We voorkomen dat het doorgaand autoverkeer dwars door de stad rijdt, door de parkeerring op verschillende plekken te onderbreken of het autoverkeer stevig ondergeschikt te maken aan het langzaam verkeer (bijvoorbeeld ter hoogte van het Stationsgebied, de Prinsentuin en de Blokhuispoort). Parkeergarages blijven wel bereikbaar voor bezoekers. De binnenstad wordt hierdoor veiliger en beter verbonden met andere delen van de stad. We bevorderen hierdoor de bereikbaarheid voor het OV, fietsers en voetgangers.
- We werken toe naar elektrische bevoorrading van de winkels (zero-emissie) en weren vervuilende brommers en scooters uit de binnenstad.
- We versterken combinaties van schoon reizen. Bij de Werpsterhoek komt een transferium waarmee forenzen en bezoekers op de fiets of met het openbaar vervoer naar Leeuwarden kunnen reizen. Bij de Westelijke invalsweg wordt een nieuw P+R-terrein gerealiseerd. Bestaande P+R-terreinen worden vergroot, kwalitatief verbeterd en uitgerust met extra fietskluizen (Hemriksein, Werpsterhoeke, nabij Crystallic en nabij de Kalverdijkje).
- Via het programma ‘Werk Slim, Reis Slim’ stimuleren we het thuiswerken en het reizen buiten de spitsperiode.
We maken de openbare ruimte veel veiliger en aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers
- Een maximumsnelheid van 30 km/uur wordt het uitgangspunt voor alle wegen binnen de bebouwde kom (behalve op rondwegen invalswegen). Door de lagere snelheid neemt de verkeersveiligheid hierdoor fors toe. In speel- en leefstraten en nabij scholen wordt 15 km/uur de norm.
- We verbinden stad en platteland met doorlopende en aantrekkelijke fietsroutes vanuit de dorpen naar het centrum van Leeuwarden (doorfietsroutes). Waar nodig worden daarbij fietstunnels gerealiseerd onder de Rondweg, zodat fietsers en auto’s niet op elkaar hoeven te wachten;
- Bij het fietspad van Stiens naar Leeuwarden (voorheen het spoorlijntje naar Dokkum), halen we de hekjes weg. We kiezen hier voor voorrang voor de fietser en veilige, fietsvriendelijke kruisingen waarbij de autoverkeer zich (qua snelheid) aanpast aan de fietser
- De vervanging van de spoorbrug over het van Harinxmakanaal wordt gecombineerd met een nieuwe fietsverbinding naar de nieuwbouwwijk Middelsee. Waar mogelijk doen we dit in combinatie met het (deels) ondergronds brengen van het spoor in de Spoorzone. Hiermee lossen we meteen een aantal grote verkeersknelpunten op en verbinden we de zuidkant van Leeuwarden beter met de rest van de stad.
- Indien ondergronds brengen van het spoor de komende jaren niet realistisch blijkt, zetten we in op ondertunneling van de spoorwegovergangen bij Schrans en de Pieter Stuyvesantweg. Daarbij heeft het oplossen van het belangrijke fietsknelpunt van Fryslân bij de spoorwegovergang van de Schrans en het Zuiderplein voorrang. Ook op korte termijn ondernemen we actie om de situatie op het fietsknelpunt Schrans/Zuiderplan te verbeteren. Bijvoorbeeld door de fietsers vaker groen te geven in de stoplichtcyclus of door de spoorwegovergang bij de Schrans af te sluiten voor het autoverkeer.
- GroenLinks pleit voor een eenduidige voorrangsregeling met voorrang voor fietsers op alle rotondes in de bebouwde kom. Door het reconstrueren en oude oostelijke Rondweg (bij de Archipelweg en de Centrale) en het toepassen van fietsvoorrang worden de wijken in het gebied Leeuwarden-Oost beter met de rest van de stad verbonden. Ook op andere plekken mag de Rondweg geen obstakel zijn om scholen of andere voorzieningen te kunnen bereiken (zoals bij de Julianalaan).
- Het hoofdfietsnetwerk moet minimaal twee keer zo fijnmazig zijn als het autonetwerk. Waar het kan, realiseren we de ontbrekende schakels. Daartoe worden verschillende woonstraten ingericht als fietsstraat waar de auto te gast is.
- We verbeteren de veiligheid op fietspaden door scooters, brommers, elektrische bakfietsen en speedpedelecs op de rijbaan te laten rijden.
- Op plekken in het buitengebied waar nog geen volwaardig fietspad aanwezig is, bekijken we de mogelijkheid om vrij liggende fietspaden te realiseren. Onveilige plekken en plekken waar kinderen naar school fietsen hebben daarbij voorrang.
- Alle fietspaden buiten de bebouwde kom krijgen in principe een kantmarkering of belijning ten behoeve van het veilig fietsen in het donkerWe maken afspraken met de landbouwsector over toenemende overlast en onveiligheid van grote landbouwmachines door dorpen en over de smalle wegen in het buitengebied. Mochten de afspraken niet leiden tot verbetering, dan worden beperkingen ingesteld.
We maken de openbare ruimte toegankelijker voor voetgangers en mensen met een beperking
- Er komt een gemeentelijk voetgangersbeleid waarin de veiligheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte voor voetgangers wordt geregeld. We geven meer prioriteit aan voetgangers in het verkeer door extra zebrapaden aan te leggen.
- We vergroten de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking. Obstakels worden weggehaald en we leggen rolstoelroutes aan naar belangrijke voorzieningen.
- Schoolomgevingen maken we veiliger door meer ruimte voor fietsers en voetgangers te creëren en een parkeervrije zone rondom scholen in te stellen.
Door slimmer parkeren maken we de openbare ruimte groener
- We verlagen de parkeernorm voor nieuwbouw en kiezen vaker kiezen voor concepten met autoloos wonen of gezamenlijke parkeeroplossingen (op loopafstand). Bij zogenaamde parkeerhubs kan men deelvervoer reserveren, pakketjes ophalen en elektrische auto’s en deelfietsen opladen.
- Ook in bestaande wijken en dorpen werken we aan collectieve parkeeroplossingen. Door het parkeren in parkeergarages en parkeerhubs en het gebruik van deelvervoer te stimuleren, kunnen we het aantal openbare parkeerplekken in de gemeente elk jaar verkleinen met minstens 2%. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor openbaar groen, ontmoeting, spelen en bewegen.
- Fietsenstallingen in de binnenstad, de Schrans, bij het station, scholen en sportvoorzieningen worden uitgebreid. GroenLinks wil een gratis bewaakte fietsenstalling toevoegen aan de oostkant van de binnenstad.
We kiezen voor aantrekkelijk openbaar vervoer
- GroenLinks wil inzetten op betere en meer frequente spoorverbindingen naar de Randstad, Zwolle en Groningen. Naast de Lelylijn blijven we samen met andere gemeenten in Noord-Nederland ook andere opties verkennen en agenderen.
- De realisatie van een nieuw Station bij Werpsterhoeke en de (mogelijke) komst van de Lelylijn geeft een grote impuls aan het duurzaam openbaar vervoer in de regio. We zorgen dat de busverbindingen hier goed op aansluiten, zodat de bereikbaarheid van de dorpen in de omgeving verbetert.
- Bij het stadsvervoer wordt zoveel mogelijk gereden met kleinere, lichtere bussen.
- Het openbaar vervoer blijft te allen tijde toegankelijk voor mensen met een beperking.