GroenLinks is voorstander van hoogwaardige OV-verbindingen met de randstad. Daarbij is iedereen die in onze gemeente wil komen wonen, van harte welkom. Wij zijn echter geen voorstander van het bouwen van grote aantallen extra woningen zonder dat de behoefte daaraan duidelijk is onderzocht. GroenLinks wil dat Leeuwarden en de kernen vooral groeien op basis van een reële woningbehoefte. We moeten van Leeuwarden geen randstad maken. Bestaande eigenschappen die nu bijdragen aan ons welzijn - rust, ruimte, cultureel erfgoed en sociale cohesie – moeten worden gekoesterd en versterkt.
De identiteit van de stad Leeuwarden wordt - ruimtelijk gezien – voor een belangrijk deel bepaald door de waardevolle historische binnenstad met haar unieke grachten, het middeleeuwse stratenpatroon en de vele (rijks) monumentale gebouwen. Als zevende monumentenstad van Nederland verdient dit erfgoed onze voortdurende aandacht, bescherming en onderhoud. De binnenstad van Leeuwarden is de huiskamer van heel Friesland en het visitekaartje van de gemeente. GroenLinks wil de binnenstad verder ontwikkelen als groene en levendige ontmoetings- en verblijfsplek.
Verdichten van het bestaand bebouwd gebied zorgt ervoor dat voorzieningen beter worden gebruikt, dat lopen en fietsen wordt gestimuleerd en dat we het landschap niet onnodig volbouwen.
Er ligt een enorme potentie voor verduurzaming van bedrijventerreinen. Op bedrijventerreinen worden veel grondstoffen uitgewisseld en wordt veel energie verbruikt. Aan de andere kant is er een noodzaak om de ruimte anders in te richten. Door de grote gebouwen en verharding gaan bedrijventerreinen de gevolgen van klimaatverandering merken.
De bouwsector verbruikt 50 procent grondstoffen en produceert 40 procent van het afval in Nederland. Veel afval is dus sloopafval. Wanneer we een kringloopeconomie willen, is hergebruik van bouwmaterialen en een omslag naar duurzaam bouwen cruciaal.
We zorgen dat de binnenstad van Leeuwarden mooi blijft en groener wordt
- GroenLinks wil de binnenstad verder ontwikkelen als groene en levendige ontmoetings- en verblijfsplek. In de openbare ruimte komt er minder ruimte voor auto’s, brommers en scooters en meer ruimte voor vergroening, terrassen, fietsen(stallingen) en voetgangers (zie paragraaf 2.1 en 2.2.).
- We willen het langzaam verkeer stevig prioriteit geven op de parkeerring (paragraaf 2.2.). Daardoor kunnen we de grachten groener maken en de verbinding met het water verbeteren. Bijvoorbeeld met trappen of steigers.
- Naast detailhandel zetten we in op andere functies die bijdragen aan de levendigheid van de binnenstad. Horeca, dienstverlenende bedrijven, onderwijsinstellingen, culturele functies en wonen krijgen een plek in straten waar de winkelstand terugloopt.
- Ter versterking van het historisch karakter van onze unieke binnenstad, de aantrekkingskracht voor bewoners en bezoekers en de noodzaak om de binnenstad te verkoelen, willen we - op termijn - gedempte stadgrachten als de Eewal weer in oude glorie herstellen.
- GroenLinks is voorstander van de oostelijke vaarroute met een beweegbare Prins Hendrikbrug (zie paragraaf 3.4).
We beschermen cultureel erfgoed en besteden aandacht aan schoonheid
- We bevorderen het aanwijzen van nieuwe gemeentelijk monumenten en de bescherming van stedenbouwkundige, cultuurhistorische en landschappelijke waarden op gebiedsniveau.
- Onder de noemer van Vernieuwd Stadsherstel blijven we geld reserveren voor het restaureren van monumenten en het opknappen van rotte kiezen zoals ….
- GroenLinks wil dat bij de voorbereiding van ruimtelijke plannen voldoende aandacht wordt besteed aan een goede omgevingskwaliteit. De welstandsadvisering wordt daarom verbreed tot een integraal advies over de omgevingskwaliteit. Daarnaast kan het meer naar voren gehaald in het planproces zodat er meer wordt gewerkt vanuit verbeelding en inspiratie, dan vanuit het toetsen regels.
- In de vooroorlogse wijken zetten we in op het beschermen van de stedenbouwkundige structuur en het vergroenen van de openbare ruimte.
We bouwen aan een compacte stad en geven nieuwe impulsen aan ontwikkelingen binnen bestaand bebouwd gebied
- We bouwen aan een compacte stad waar belangrijke voorzieningen zoals een supermarkt, een school en gezondheidsvoorzieningen altijd binnen 10 minuten bereikbaar zijn. Vooral in de naoorlogse wijken zijn er mogelijkheden voor verdere verdichting. Door rondom wijkvoorzieningen nieuwe woningen te bouwen, zorgen we ervoor dat mensen dicht bij werk en voorzieningen wonen en beperken we het aantal vervoersbewegingen;
- Om contact met de straat te houden en compact te kunnen bouwen, willen we de hoogbouw op de meeste plekken beperken tot maximaal 4 of 5 bouwlagen. Op sommige plekken kunnen aansprekende hoogbouwaccenten worden toegevoegd, bijvoorbeeld langs de Rondweg, invalswegen of waterwegen. We maken een hoogbouwvisie om dit op een goede manier in te vullen.
- We versnellen het bouwen binnen bestaand bebouwd gebied. Daarbij denken we aan het Spoordokgebied, Tesselschadestraat en de locatie Oud-oost (Cambuurstadion). We sturen in deze gebieden op een mix van gezinnen, studenten en starters. Waar mogelijk wordt bestaande bebouwing hergebruikt voor nieuwe functies. Ook willen we dat dat op deze plekken flink openbaar groen wordt toegevoegd.
- Het Manifest van de Vlietzone vraagt om een passend antwoord van de gemeente. In overleg met de bewoners willen we de komende jaren de openbare ruimte en de woningvoorraad in de Vlietzone verbeteren, vergroenen en verduurzamen. Ook onderzoeken we de mogelijkheden om het Vliet (op termijn) uit te graven of om deze historische waterloop zichtbaar te maken.
- GroenLinks vindt de maatschappelijke functie van SC Cambuur belangrijk en wil de bestaande stadionlocatie in Oud-oost graag vrijmaken voor het bouwen van 500 woningen binnen bestaand bebouwd gebied. Daarom steunen we de bouw van een nieuw Cambuurstadion in een multifunctioneel WTC-gebied. GroenLinks is geen voorstander van het rechtstreeks verstrekken van financiële steun aan een betaalde voetbalorganisatie.
We ronden de Zuidlanden en Middelsee op een goede manier af
- Om te voorkomen dat waardevolle groene plekken in de stad en de dorpen worden bebouwd en om iedereen te kunnen voorzien van een passende woning, is geplande stadsuitbreiding in de Zuidlanden en Middelsee nodig. Daarna worden er geen nieuwe stadsuitbreidingen gerealiseerd. De Haak om Leeuwarden is daarin de harde grens.
- Gekoppeld aan de nieuwe fietsverbinding over het van Harinxmakanaal, realiseren we een nieuw natuur-/recreatiegebied aan de zuidkant van de stad (tussen de wijk Middelsee en de Zwette).
We bouwen energieneutreaal, met herbruikbare materialen en natuurinclusief
- Wat we bouwen, moet lang meekunnen en in één keer goed zijn. Nieuwbouw wordt altijd aardgasvrij, zoveel mogelijk energieneutraal, of zelfs energiepositief gebouwd.
- Alle daken worden goed gebruikt, door er zonnepanelen op te leggen en/of daken groen te maken. Daarom verplichten we dubbelgebruik van alle daken die van de gemeente zijn of waar de gemeente aan meebetaald.
- GroenLinks heeft de ambitie om voor 2030 alle nieuwbouw met herbruikbare materialen te bouwen. Alle nieuwe gebouwen zijn modulair gemaakt en hebben een materialenpaspoort, zodat ze na toepassing, makkelijke een tweede leven kunnen krijgen.
- Nieuwe gemeentelijke gebouwen worden duurzame icoonprojecten en bij woningbouwprojecten op gemeentelijke bouwlocaties worden bouwen met herbruikbare materialen of het bouwen met hout als uitgangspunt gehanteerd bij inschrijvingen en aanbestedingen.
- We willen het gebruik van natuurlijke bouw- en isolatiematerialen uit de regio bevorderen, zoals hout, lisdodde en hennep. Door afspraken te maken met de gehele keten stimuleren we de regionale economie en sluiten we kringlopen op lokaal niveau.
- We gaan onze bedrijventerreinen substantieel verduurzamen en vergroenen. Alle geschikte daken worden benut voor zonnepanelen of als groene daken. Per bedrijventerrein wordt een grondstoffen- en energieanalyse gemaakt, om uitwisseling en samenwerking te bevorderen. Daarnaast zetten we in op het vergroenen van parkeerterreinen en de openbare ruimte. De winst is ook een aantrekkelijker werkklimaat en een prettiger uitstraling van de bedrijven(terreinen).