Systemen en de regels van beleidsmakers zijn te vaak leidend ten opzichte van praktische kennis van inwoners en hulpverleners. Ook komt het voor dat inwoners meerdere problemen tegelijk hebben, terwijl de overheid die problemen per stuk bekijkt en niet als een geheel. De samenleving is voor veel mensen te complex geworden en er is nog te weinig aandacht voor mensen die niet passen binnen het plaatje van de zelfredzame burger. Veel mensen hebben hierdoor het gevoel dat ze weinig controle hebben over hun eigen leven.
Ook worden tegenstellingen tussen mensen groter en worden problemen vaker aan andere groepen toegeschreven. Dit vergroot de polarisatie en het denken in zij en wij. Hierdoor neemt niet alleen het vertrouwen in de overheid af, maar ook in de samenleving als geheel. Mensen trekken zich terug in hun eigen (digitale) bubbel en sluiten zich af voor afwijkende meningen.
GroenLinks wil dat het vertrouwen tussen inwoner en overheid wordt hersteld. Dit vraagt om een gemeente die benaderbaar en toegankelijk is en die uitgaat van vertrouwen in haar burgers. Een gemeente die meedenkt in oplossingen in plaats van belemmeringen.
Op steeds meer gebieden in ons leven spelen digitale technologieën een rol. Dit biedt mogelijkheden voor innovatie en een effectievere en dienstverlenende overheid. Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering. GroenLinks vindt dat digitalisering moet werken voor mensen en niet tegen mensen. Digitalisering mag niet leiden tot meer ongelijkheid tussen mensen. Daarom wil GroenLinks dat bij alle digitale dienstverlening inclusie voorop staat en dat de (gevolgen voor) mensen altijd centraal staan in afwegingen over technologie
We zorgen dat mensen centraal staan en niet systemen
- Niet afvinklijsten, formulieren of algoritmes staan centraal, maar een goed gesprek en investeren in menselijke relaties. Inwoners moeten altijd met de beslisser kunnen praten (en niet met een medewerker van een callcenter). Bij een uitgebreider traject krijgen inwoners een vaste contactpersoon binnen de gemeente.
- De gemeente communiceert begrijpelijk naar haar inwoners en gebruikt hiervoor eenvoudige taal. Informatie van de gemeente wordt beter toegankelijk gemaakt voor mensen die het Nederlands (nog) niet machtig zijn of laaggeletterd zijn. Op dit gebied wil GroenLinks inwoners gericht ondersteunen door het inzetten van taalambassadeurs en het aanbieden van cursussen via werkgevers.
- De gemeente behandelt het Fries als spreek- en schrijftaal gelijkwaardig aan het Nederlands. Inwoners die in het Fries vragen stellen of een zienswijze indienen, krijgen zoveel mogelijk een reactie in hun eigen taal.
- Het aanvragen van vergunningen via een digitaal loket maakt het voor veel inwoners gemakkelijker om zaken te regelen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er altijd menselijk contact met de overheid mogelijk is, voor wie niet zo goed uit de voeten kan met digitale middelen.
- De inzet van data en digitale systemen werkt vóór mensen en niet tegen mensen. GroenLinks kijkt kritisch naar de inzet van algoritmen. Algoritmen staan altijd onder menselijke controle Burgerrechten en privacy moeten ten allen tijde beschermd zijn.
- De gemeente stelt een ethische commissie aan die haar gevraagd en ongevraagd van advies voorziet over (nieuwe) technologie en het gebruik van data.
- De gemeente streeft ernaar om haar gegevens zoveel mogelijk als open data beschikbaar te stellen.
We vernieuwen de democratie: samen maken we onze gemeente!
- De gemeente denkt zoveel mogelijk mee met burgerinitiatieven. Wanneer iets niet past binnen het beleid, kijken we hoe het wel kan (‘ja, mits’). Wanneer iets niet past, wordt dit uitgelegd en helder gecommuniceerd.
- Democratie betekent voor GroenLinks niet dat de degene die het hardste roept altijd gelijk krijgt. Iedereen krijgt de mogelijkheid om zijn of haar standpunt naar voren te brengen. Daarbij hebben we speciale aandacht voor groepen die de gemeente minder goed weten te vinden en hun stem minder vaak laten horen.
- GroenLinks wil de komende jaren experimenteren met nieuwe vormen van democratie, zoals de G1000 , burgerberaden, buurtrechten en burgerbegrotingen. Hiermee willen we inwoners meer zeggenschap geven over nieuwe ontwikkelingen of het beheer van hun dorp of wijk.
- In het kader van de Omgevingswet willen we inwoners meer op voorhand betrekken bij gebiedsontwikkelingen van ontwikkelende partijen en de gemeente. We gaan onderzoeken of digitale participatieplatforms een goed middel zijn om meer inwoners bij plannen te betrekken.
- GroenLinks kijkt kritisch naar de vorming van nieuwe regionale samenwerkingsverbanden en de uitvoering van gemeenschappelijke regelingen. Vooraf wordt bepaald wat de meerwaarde van zo’n samenwerkingsverband is en op welke wijze democratische controle plaatsvindt.