Systemen en de regels van beleidsmakers zijn te vaak leidend ten opzichte van praktische kennis van inwoners en hulpverleners. Ook komt het voor dat inwoners meerdere problemen tegelijk hebben, terwijl de overheid die problemen per stuk bekijkt en niet als een geheel. De samenleving is voor veel mensen te complex geworden en er is nog te weinig aandacht voor mensen die niet passen binnen het plaatje van de zelfredzame burger. Veel mensen hebben hierdoor het gevoel dat ze weinig controle hebben over hun eigen leven.

Ook worden tegenstellingen tussen mensen groter en worden problemen vaker aan andere groepen toegeschreven. Dit vergroot de polarisatie en het denken in zij en wij. Hierdoor neemt niet alleen het vertrouwen in de overheid af, maar ook in de samenleving als geheel. Mensen trekken zich terug in hun eigen (digitale) bubbel en sluiten zich af voor afwijkende meningen.

GroenLinks wil dat het vertrouwen tussen inwoner en overheid wordt hersteld. Dit vraagt om een gemeente die benaderbaar en toegankelijk is en die uitgaat van vertrouwen in haar burgers. Een gemeente die meedenkt in oplossingen in plaats van belemmeringen.

Op steeds meer gebieden in ons leven spelen digitale technologieën een rol. Dit biedt mogelijkheden voor innovatie en een effectievere en dienstverlenende overheid. Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering. GroenLinks vindt dat digitalisering moet werken voor mensen en niet tegen mensen. Digitalisering mag niet leiden tot meer ongelijkheid tussen mensen. Daarom wil GroenLinks dat bij alle digitale dienstverlening inclusie voorop staat en dat de (gevolgen voor) mensen altijd centraal staan in afwegingen over technologie