Lange termijn
Op langere termijn moeten we ook durven kijken naar meer structurele ingrepen. In december heeft GroenLinks gezegd: kern van het probleem op deze plek en andere plekken is eigenlijk dat de hoeveelheid autoverkeer in de stad te groot is. Op deze plek ligt de verkeersintensiteit veel hoger dan wenselijk is voor een goede oversteekbaarheid in het gebied (6000 auto’s wenselijk vs. de huidige 14.000). Sjoerd Nota (Shared Space Centrum) noemde zelfs 0 auto’s als het gewenste aantal en ook busvervoerder Arriva zou blij zijn met minder autoverkeer op de Stationsweg.
Veel van dat autoverkeer in het stationsgebied heeft daar geen bestemming. Voor GroenLinks is het knippen van de parkeerring zeker geen taboe, maar het is een maatregel die nooit op zichzelf kan staan. Knippen leidt immers tot verplaatsing van het verkeersstromen. GroenLinks wil daarom de aangekondigde evaluatie van het Vrij Baan Programma afwachten en daarna een samenhangend maatregelenpakket uit werken om de verkeerssituatie in Leeuwarden te optimaliseren. Voor GroenLinks is in en rondom de binnenstad de ruimte voor voetgangers en fietsers daarbij leidend .
Tot slot nog een opmerking. Een probleem met het verkeersmodel waar de gemeente mee werkt is dat het blijft uitgaan van dezelfde hoeveelheid autoverkeer. Terwijl een knip ook gevolgen zal hebben voor de vervoerskeuze van mensen (meer mensen zullen in dat geval kiezen voor de trein-fietscombinatie of trein-voetgangerscombinatie). Kortom: wij denken dat een meer fundamentele keuze ook leid tot gezondere en meer duurzame vervoerskeuzes.