De petitie van GroenLinks ‘Herstel goede treinverbinding Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega’ die twee jaar geleden door ruim vierduizend mensen is ondertekend, heeft succes gehad. Aanleiding voor de petitie was de dienstregeling, ingevoerd in december 2017, waarbij de Intercitytreinen de stations in Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega voorbij gingen en er tussen Leeuwarden en Meppel twee sprinters reden. Deze dienstregeling van de NS zorgde voor langere reistijden en meer overstappen voor reizigers die gebruikmaakten van genoemde stations. Met ingang van 15 december is de nieuwe dienstregeling ingegaan waarbij de reistijd naar Zwolle met een kwartier is verkort. Extra overstappen tot Zwolle blijft nog wel.
'Wij willen het reizen met het openbaar vervoer zoveel mogelijk stimuleren. Lang moeten wachten op een trein past daar volgens ons niet bij', aldus Pim Astro van PAL GroenLinks. ‘Wij zijn blij dat de NS gehoor heeft gegeven aan de duizenden mensen die onze petitie destijds hebben ondertekend. Met de nieuwe dienstregeling wordt het weer een stuk aantrekkelijker om vanuit het noorden met de trein naar Zwolle en de Randstad te reizen’, aldus Elsa van der Hoek, statenlid van GrienLinks. Ook de GroenLinks afdelingen uit Heerenveen en Weststellingwerf waren bij de petitie betrokken.
Wel signaleren de GroenLinks afdelingen een nieuw knelpunt. Door de nieuwe dienstregeling krijgen reizigers van de sprinter uit de richting van Zwolle te maken met een langere overstaptijd in Leeuwarden op de treinen in de richting van Harlingen en Groningen. In enkele gevallen kan deze toenemen van vier naar 24 minuten. Van der Hoek: ‘We gaan hierover in gesprek met de betrokken partijen. Wij willen dat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en gebruik maken van het openbaar vervoer. Goede verbindingen en korte overstaptijden zijn daarvoor essentieel.’