PAL GroenLinks gaat verder als GroenLinks Leeuwarden

De naam van PAL GroenLinks in de Leeuwarder gemeenteraad verandert per 1 januari in GroenLinks Leeuwarden. In oktober besloten de leden van de politieke vereniging PAL de vereniging op te heffen. ‘Het is het einde van een tijdperk, maar de politieke idealen leven voort. Binnen GroenLinks Leeuwarden blijft het gedachtengoed van PAL bestaan. We blijven ons inzetten voor de thema’s die voor PAL belangrijk waren, zoals een autoluwe en aantrekkelijke Leeuwarder binnenstad, zorg voor karakteristieke elementen zoals Zalen Schaaf en de bestrijding van armoede’, aldus Evert Stellingwerf, fractievoorzitter van GroenLinks Leeuwarden. ‘Ook de eigenzinnige en kritische wijze van politiek bedrijven blijft deel van ons politieke DNA.’

PAL is in 1978 opgericht door leden van de PSP, PPR, CPN en de plaatselijke politieke groepering Axies. Sinds 1992 vormde PAL samen met de lokale afdeling van GroenLinks en fractie in de Leeuwarder gemeenteraad. ‘De afgelopen jaren zagen we het aantal leden van PAL snel dalen, een deel was ook al eerder overgestapt naar GroenLinks. Als gevolg hiervan hebben de leden zich uitgesproken’, aldus Marja Reijndorp, voorzitter van het bestuur van PAL GroenLinks. ‘Dat de letters PAL nu van de naam verdwijnen, is even wennen. Het is echter niet meer dan een naamsverandering, in de praktijk blijft de partij dezelfde.’