Reizigersorganisaties, provincies, gemeenten, ProRail en NS werken nog voor de zomer een variant uit van een verbetering voor de reizigers in Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega die nu niet meer rechtstreeks met de trein naar Zwolle kunnen. NS hield vandaag een gesprek met diverse GroenLinks fracties over de uitslag van een petitie die GroenLinks/GrienLinks had opgezet voor herstel van de treinverbinding.

De petitie werd door ruim vierduizend mensen ondertekend en tijdens het gesprek overhandigd door fractievoorzitter Gerrie Rozema van GroenLinks Heerenveen aan NS regiodirecteur Joost van der Bijl. “Een indrukwekkend aantal”, vonden zowel Joost van der Bijl, als fractievoorzitter Retze van der Honing van GrienLinks. Van der Honing: “Dit laat zien dat de rechtstreekse verbinding naar Zwolle vanuit deze plaatsen voor veel mensen belangrijk is, zelfs voor meer mensen dan van tevoren gedacht.” Van der Honing en fractievoorzitter Gerrie Rozema van GroenLinks Heerenveen hadden daarom de NS regiodirectie uitgenodigd om over de uitslag in gesprek te gaan in Akkrum.
 

NS Regiodirecteur Joost van der Bijl neemt het signaal van de reizigers zeer serieus: “In de plannen voor Friesland bieden we reizigers vanuit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega vanaf 2021 weer een rechtstreekse verbinding met Zwolle. Vandaag hebben we met onze partners in het noorden afgesproken om te onderzoeken of we al eerder dan 2021 de rechtstreekse verbinding met Zwolle kunnen herstellen. We hopen voor de zomer uitsluitsel te kunnen geven of dit gaat lukken of niet. Ik geef wel een winstwaarschuwing: gezien de beperkingen in de infrastructuur, wordt dit een ingewikkelde puzzel.”
 

Gretha Oost, kandidaat raadslid van GroenLinks Heerenveen stelde dat er morgen al een verbetering kan plaatsvinden door de trein van 8:16 uur 8 minuten eerder te laten vertrekken en wel in de genoemde plaatsen te laten stoppen. “Daar zouden al heel veel forensen en scholieren mee geholpen zijn.” Hans Offermans van de provincie Fryslân gaf aan dat voor een dergelijke wijziging een besluit vanuit de Provinciale Staten nodig is. GrienLinks fractievoorzitter Retze van der Honing: “Ik kan u toezeggen dat die er wat mij betreft gaat komen!”
 

NS heeft eind 2017 in samenspraak met de regio de dienstregeling aangepast om te zorgen voor extra treinen in Friesland en een snellere verbinding tussen Leeuwarden en de Randstad. Omdat de Intercitytreinen tussen Leeuwarden en Zwolle niet meer in Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega stoppen, is de reistijd voor de inwoners van deze plaatsen naar Zwolle en de Randstad toegenomen. Bovendien is het voor de reizigers niet meer mogelijk om naar Zwolle en verder te reizen zonder in elk geval één of twee keer over te stappen. "Daardoor kiezen mensen vanuit Wolvega nu vaker voor de auto in plaats van de trein naar Steenwijk", zegt fractievoorzitter Gertrud van Leeuwen van GroenLinks Weststellingwerf. Fractievoorzitter Gerrie Rozema van GroenLinks Heerenveen: “Voor veel forensen, toeristen en scholieren is de rechtstreekse verbinding naar Zwolle heel belangrijk. En voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze dorpen is goed openbaar vervoer gewoon een vereiste.”
 

Daarom zette zij samen met GrienLinks, GroenLinks Weststellingwerf en PAL GroenLinks de petitie op. Dat deze zo succesvol is gebleken, daar is Rozema heel blij mee. Evenals GrienLinks fractievoorzitter Van der Honing: “Geweldig dat NS met dit signaal aan de slag gaat.” Wethouder Jack Jongebloed van gemeente Weststellingwerf: “Wij hebben er alle vertrouwen in dat we in samenwerking tussen gemeente Weststellingwerf, Heerenveen en de provincie Fryslân met de NS op korte termijn tot een goede aanpassing kunnen komen voor de definitieve verbetering in 2021.” Van der Honing: “Wij gaan binnen de Staten en met de gedeputeerde aan de slag. De belangen zijn groot.”