Na weken van onderhandelen ligt er een resultaat waar GroenLinks zich volop in kan vinden. Femke: “Met dit akkoord investeren we niet alleen in een socialere en menselijkere samenleving nu, maar is er ook volop aandacht voor toekomstige generaties. We willen de stad en de dorpen goed achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen.”

Vergroenen en verduurzamen voor iedereen

Het is een akkoord waar veel aandacht wordt besteed aan groene thema’s: het besparen van energie, het planten van bomen en het herstellen van biodiversiteit. Het vertrekpunt daarbij is dat iedereen mee moeten kunnen doen aan grote veranderingen. Femke: “Juist huishoudens met een lager inkomen moeten gaan profiteren van energiebesparing. Want energie die niet verbruikt hoef je ook niet te betalen en op te wekken.”

+Bij grote bouwprojecten wordt er vol ingezet op circulair en biobased bouwen. De ervaring die we opdoen in de komende jaren, moet er toe leiden dat circulair bouwen in 2030 de standaard is. Op het gebied van mobiliteit richten we ons vooral op het bevorderen van duurzame en gezonde vormen van mobiliteit zoals lopen, fietsen en het openbaar vervoer. De autoluwe binnenstad wordt uitgebreid en we gaan meer investeren in veilige en comfortabele fietsroutes.

Investeren in bestaanszekerheid, kansengelijkheid en de samenleving

Femke: “Door bestaansstress weg te nemen, kunnen mensen zichzelf ontwikkelen en meedoen aan de samenleving.” Met basisbanen worden nieuwe kansen gecreëerd voor groepen die nu niet zelfstandig aan werk kunnen komen. Met meer ruimte voor bijverdienen in de bijstand zorgen we dat werk meer gaat lonen en mensen stappen gaan zetten vanuit bijstand naar betaald werk. We reserveren geld om een vervolg te kunnen geven aan de uitwerking van het armoedebeleid. Bijvoorbeeld voor een vervolg op de pilot schuldkwijting of voor het introduceren van een meedoepas. Daarmee krijgen minima meer mogelijkheden om mee te doen aan culturele of sportieve activiteiten.

We zetten in op meer kansengelijkheid in het onderwijs door de IKC-ontwikkeling voort te zetten. Met het project Kansrijke Start bieden we kinderen de eerste 1.000 dagen van hun leven de best mogelijke start.

Menselijke overheid

We richten ons op een gemeentelijke dienstverlening die meer uitgaat van een menselijke maat. Er is meer aandacht voor persoonlijke dienstverlening en maatwerk. Zo willen we meer aandacht besteden aan laaggeletterdheid, diversiteit en inclusie. Bij het inzetten van digitaliseren, vinden we het belangrijk dat digitale inzet voor en niet tegen mensen werkt.

Ruimte om te investeren in de toekomst

Na jaren van bezuinigingen, is er in deze collegeperiode meer ruimte om toekomstbestendige investeringen te doen. Naast een aantal concrete accenten (zie bovenstaand), wordt een groot deel van de financiële ruimte opgenomen in drie investeringsfondsen:

• Klimaat, energie en biodiversiteit: €10 miljoen
  • Maatschappelijke vernieuwing, preventie, sport en cultuur: €15 miljoen
  • Strategische ontwikkeling en innovatie, inclusief stedelijke vernieuwing en mobiliteit: €15 miljoen

De besteding van deze fondsen wordt in samenspraak met de gemeenteraad verder uitgewerkt. Daarbij wordt ook geprobeerd om cofinanciering van andere overheden binnen te halen, zoals Europese fondsen, Rijksmiddelen of Provinciale middelen.

Nathalie Kramers werkt aan een kansrijke start voor kinderen en jongeren

Nathalie Kramers wordt voorgedragen als wethouder jeugd, onderwijs, publieke gezondheid, vluchtelingen en statushouders, diversiteit en inclusie. Ook wordt ze coördinerend wethouder voor de ontwikkelingen in het gebied Leeuwarden-Oost. In dit gebied wordt in een langjarige aanpak samengewerkt met verschillende organisaties. De grootste opgave is het doorbreken van de armoede die van generatie op generatie overgaat. Nathalie: “Ik heb ontzettend veel zin in deze nieuwe baan. Vanuit mijn portefeuille kan ik mij volop inzetten voor een kansrijke start voor jongeren.”

Evert Stellingwerf richt zich op een groene, gezonde en klimaatbestendige gemeente

Evert Stellingwerf wordt voorgedragen als wethouder duurzaamheid, verkeer, circulaire economie, klimaatadaptatie, natuur en landbouw, erfgoed en vastgoed. Evert: “Het lijkt mij geweldig om vanuit een nieuwe rol te werken aan deze belangrijke thema’s. Het is belangrijk dat wij ons niet alleen richten op het oplossen van bestaande knelpunten, maar ook werken aan een gemeente die ook voor onze kinderen en kleinkinderen groen, gezond en leefbaar is. De uitdaging daarbij is om stappen te zetten die veranderingen voor iedereen behapbaar maken.”