Voorgeschiedenis

In december 2020 heeft de raad al eerder gesproken over dit onderwerp. De adviezen die we op hebben gekregen van experts/insprekers/gebruikers van het gebied laten zich als volgt samenvatten:

  • Zorg voor minder auto’s
  • Verlaag de snelheden van zowel auto’s als fietsers
  • Maak het fietspad overzichtelijker en breng structuur aan
  • Combineer eventueel de oversteken van fietsers en voetgangers
  • Kijk naar het grotere geheel

Korte termijn

Wij denken dat een aantal van deze adviezen op korte termijn kan worden overgenomen. De fietserskruising kan haaks worden uitgevoerd en veel en duidelijker worden gemarkeerd. Dat brengt de snelheid om laag en de fietsers beter in beeld. Daarbij kan de snelheid van het autoverkeer verder worden geremd met verhogingen of versmallingen.

Dit komt overeen met de optie “fietsers in de voorrang” die de dienst heeft gepresenteerd. In het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan is voorrang en optimale oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers het uitgangspunt voor de parkeerring. Dit uitgangspunt wil GroenLinks vasthouden. Zeker in het gebied met de belangrijkste voetgangersroute van Leeuwarden: van het station richting het centrum.

Lange termijn

Op langere termijn moeten we ook durven kijken naar meer structurele ingrepen. In december heeft GroenLinks gezegd: kern van het probleem op deze plek en andere plekken is eigenlijk dat de hoeveelheid autoverkeer in de stad te groot is. Op deze plek ligt de verkeersintensiteit veel hoger dan wenselijk is voor een goede oversteekbaarheid in het gebied (6000 auto’s wenselijk vs. de huidige 14.000). Sjoerd Nota (Shared Space Centrum) noemde zelfs 0 auto’s als het gewenste aantal en ook busvervoerder Arriva zou blij zijn  met minder autoverkeer op de Stationsweg.

Veel van dat autoverkeer in het stationsgebied heeft daar geen bestemming. Voor GroenLinks is het knippen van de parkeerring zeker geen taboe, maar het is een maatregel die nooit op zichzelf kan staan. Knippen leidt immers tot verplaatsing van het verkeersstromen. GroenLinks wil daarom de aangekondigde evaluatie van het Vrij Baan Programma afwachten en daarna een samenhangend maatregelenpakket uit werken om de verkeerssituatie in Leeuwarden te optimaliseren. Voor GroenLinks is in en rondom de binnenstad de ruimte voor voetgangers en fietsers daarbij leidend .

Tot slot nog een opmerking. Een probleem met het verkeersmodel waar de gemeente mee werkt is dat het blijft uitgaan van dezelfde hoeveelheid autoverkeer.  Terwijl een knip ook gevolgen zal hebben voor de vervoerskeuze van mensen (meer mensen zullen in dat geval kiezen voor de trein-fietscombinatie of trein-voetgangerscombinatie). Kortom: wij denken dat een meer fundamentele keuze ook leid tot gezondere en meer duurzame vervoerskeuzes.